Zdjęcie grupowe uczestników wycieczki przed bramą zespołu zamkowego w Hradczanach.

W dniu 15.12.2022 r. 38 uczniów naszej Szkoły wraz z opiekunami p. Katarzyną Cuże, p. Izabelą Pieprzyk, p. Agnieszką Nawrocką i p. Tomaszem Krysiakiem udało się na zimowe zwiedzanie stolicy Czech – Pragi.

Naszą praską przygodę rozpoczęliśmy już w autokarze, ucząc się podstawowych zwrotów pod okiem czujnego przewodnika Pana Mariusza Bąka. Wyposażeni w audioprzewodniki i przygotowani językowo rozpoczęliśmy zwiedzanie Pragi od tarasów widokowych na miasto i wzgórze Petrin. Ośnieżone dachy Starego Miasta, miniatura Wieży Eiffla, błękit nieba i otulające nas słońce dodały niezwykłości naszej zimowej wyprawie.

Kolejnym punktem zwiedzania był Plac Hradczański z parkiem, barokową kolumną mariańską i pomnikiem T.G. Masaryka, pierwszego prezydenta Republiki Czechosłowackiej. W samo południe dane nam było zobaczyć widowiskową zmianę warty na Zamku Praskim z uroczystym przekazaniem sztandaru Prezydenta Republiki Czeskiej. Następnie ruszyliśmy na Plac Zamkowy, zwiedziliśmy Katedrę św. Wita, w której odkryliśmy piękne witraże, w tym witraż Alfonsa Muchy. Z Katedry nasze kroki skierowaliśmy ku Złotej Uliczce, a następnie ku schodom prowadzącym na Malą Stranę.  Oprócz urokliwych kamieniczek w tej części miasta zapoznaliśmy się z dziełami i twórczością czeskiego artysty Davida Cernego. „Sikający” i „Koń” to przykłady rzeźb, które mogliśmy podziwiać.

Z Malej Strany spacerowym krokiem przeszliśmy nad sam brzeg Wełtawy, gdzie karmiliśmy ptaki i nutrię, a stamtąd udaliśmy się na zabytkowy Most Karola. Widok z Mostu Karola na Wełtawę zachwycił bez wyjątku wszystkich.

Na Starym Mieście zobaczyliśmy Staromiejską Wieżę Mostową i Kościół św. Franciszka z Asyżu. Zapach pieczonych kasztanów, ziemniaków, trdelnika zmieszane z mroźnym powietrzem sprawiły, że z każdą minutą nasz apetyt na kolejne punkty wyprawy rósł.

Ogromne wrażenie zrobił na nas Staromiejski Rynek z urokliwymi kamieniczkami, praskim zegarem Orloj i Jarmarkiem Bożonarodzeniowym. Podziwiając wystawy praskich straganów, słuchając kolęd i czując szczypiący mróz na policzkach, poczuliśmy prawdziwy klimat Świąt Bożego Narodzenia. Zwiedzanie Pragi wieńczył spacer po głównej arterii praskiej – placu Wacława z barokowym pomnikiem św. Wacława i monumentalnym gmachem Muzeum Narodowego w tle.

Praga zachwyca o każdej porze roku. Zimą, stolica Czech jest jeszcze bardziej tajemnicza i roztacza swój znany tylko sobie urok, otulając każdego turystę, wabiąc go i kusząc do kolejnego powrotu.

Z Pragi wróciliśmy oczarowani i pełni wrażeń.